Grøn Kirkelig Organisation – Roskilde Stiftsadministration

Roskilde er den anden stiftsadministration, der vælger at blive Grøn Kirkelig Organisation.

Mange gode vaner
Fra Roskilde stiftskontor lyder det: "Nu blev vi ikke registreret som det første grønne stiftskontor i Danmark (det gjorde Århus Stiftsadministration), men vi har arbejdet ”i det skjulte” med at blive grønne i rigtig mange år og har fx i årevis brugt elspareskinner, sørget for at udnytte varmen fra computere i serverrum i tilstødende rum, slukket lys, de steder, hvor det lokaler ikke er i brug, tætnet vinduerne ekstra og er gået over til at selv at vaske og tørre håndklæder, duge m.v. i stedet for at sende dem ud i byen, hvor de bliver tørret i tørretumbler. Hvis det er muligt, køber vi ind økologisk med svanemærke/nordisk miljømærke eller Fairtrade. Vi printer mindst muligt, bruger skriveredskaber med refill-mulighed og sørger så vidt muligt for at vælge lavenergi, når lamper, pc’ere, printere osv. skal udskiftes. Og så bruger vi naturligvis bagsiden af brugt kopipapir til noter. Vi bestræber os på at tænke grønt i hverdagen og prøver i det hele taget at tænke miljø ind i vores hverdag"
Roskilde stiftsadministration opfylder p.t. 29 ud af tjeklistens 48 punkter.

September 2015

Tagget