Højbjerg og Elsborg kirkegårde er nu grønne

Højbjerg kirkegård
Højbjerg og Elsborg kirkegårde ligger i Viborg stift og har samme menighedsråd. Kirkegårdene tjekker 29 punkter af på tjeklisten.

Graver Ditte Langhoff fortæller, at de har arbejdet omkring et års tid med at blive grøn kirkegård:
"Det har været en spændende opgave - og i øvrigt meget lærerigt." De har fået lavet et lille udvalg, hvor de har udarbejdet nogle ideer til kirkegården. Ideer såsom etablering af rum på kirkegården, der stimulerer sanserne og indbyder til ophold. Ditte fortæller videre: "Vi har et menighedsråd og en præst, som er med på ideen. Det har gjort opgaven lettere." Et af kirkegårdens egne tiltag, som man ikke kan finde på tjeklisten for grønne kirkegårde, er, at de har lavet en kirkegårdssti på ca. 3 km., der går gennem kirkeskoven. Derudover har de også ved siden af kirkegården lavet et område til udendørsgudstjenester.
Ditte runder af med at fortælle, at det har været vigtig at informere tydeligt, for at få nogle af brugerne på kirkegården med på de nye tiltag.

Læs mere om Højbjerg kirkegård på deres hjemmeside her