Hornbæk kirkegård er ny grøn kirkegård

Hornbæk randers

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hornbæk kirke og kirkegård er en del af De Fem Sogne og ligger ved Gudenåen og E45.
Kirkegården tjekker 26 punkter af på tjeklisten.

Kirkegården er en traditionel landsbykirkegård med traditionelle kistegravsteder og med usædvanligt mange urnegravsteder, da Hornbæk er forstad til Randers. Der er ligeledes 2 plæner en med mindeplader og en med både mindeplader og anonym fællesgrav.

Kirkegården formodes at være ligeså gammel som kirken, hvilket er fra den første del af 1100 tallet.

Kirkegården fortæller at der er ikke mulighed for at udvide kirkegården, hvilket måske kan give problemer i fremtiden, da Hornbæk er et sogn i vækst. Der er dog taget den spæde start til en udviklingsplan for kirkegården nu.

De har som mange andre kirkegårde kunnet krydse mange punkter af uden det store besvær. Det sværeste har været at tage sig sammen til og få nedsat et Grønt Udvalg og så få gennemgået tjeklisten fortæller kirkegården. Det grønne udvalg er nu blevet dannet, så nu kan det kun gå fremad. De fortæller at de også gerne skal have en Grøn Kirke og sognegård, samt arbejde videre med Grøn Kirkegård fremadudrettet.

Læs mere om Hornbæk kirkegård på deres hjemmeside her

Tagget , ,