Løgumkloster Kirke er ny grøn kirke

Løgumkloster Kirke i Sønderjylland har i løbet af efteråret 2019 arbejdet med Grøn Kirkes tjekliste. De kan nu sætte 31 krydser og kan kalde sig en del af Grøn Kirkes netværk.

Lige fra starten har menighedsrådet været positivt indstillet, ligesom også kirkens øvrige personale og kirkegårdsansatte har taget godt imod opgaven om at arbejde på en grøn omstilling i kirken. For nogle år siden blev Løgumkloster Kirke registreret som Vej- og Cykelkirke, og lige for tiden er man ved at montere tre styks silhuetcykelstativer ved kirkens vestgavl, de forventes at være klar til brug til foråret. Udendørs er der også blevet skabt levesteder for vilde dyr, ligesom der er omtanke for andre miljøvenlige tiltag på kirkegården og kirkens udearealer.

Løgumkloster Kirke har i flere år i samarbejde med nabokirker arrangeret 2. pinsedags-morgenvandring, med efterfølgende gudstjeneste i det fri. Også praktisk er der i kirken fokus på det grønne, og der købes fortrinsvist både madvarer og rengøringsartikler med mindst mulig klima- og miljøpåvirkning.

Januar 2020

Tagget , ,