Ørby Kirke

​Samsø Pastorat

Samsø er et grønt pastorat på en grøn ø i et grønt stift.

Samsø har i kraft af sit 10-års-projekt (1997-2007) som vedvarende energiø (VEØ) skaffet sig en unik placering som et samfund, hvor 100 % af den anvendte elektricitet og 80 % af den anvendte varme produceres på Samsø af vedvarende energikilder som vind, sol og biomasse. Yderligere er transportsektorens brug af olie og benzin kompenseret af hele ti 2,3 MW havvindmøller på Paludans Flak – et syn der for eksempel kan nydes fra Kolby Kirkes hoveddør.

Derfor er AL elektricitet på Samsø GRØN. Desuden er kirkerne i Onsbjerg og Tranebjerg forsynet med fjernvarme, hvor der benyttes halm til afbrænding.

I 2007 var netto CO2-udledningen for hver enkelt samsing i gennemsnit minus 3,740 ton i modsætning til landsgennemsnittet på plus 14 ton.

De grønne kirker er følgende: Langør Kirke, Ørby Kirke, Nordby Kirke, Besser Kirke, Kolby Kirke, Tranebjerg Kirke og Onsbjerg Kirke.

Kontaktperson: Jens Wærum

Se mere her