Sådan virker LED

LED betyder Light-Emitting Diode eller lysdiode. LED-lys bruger op mod 85 % mindre energi end traditionelle glødepærer, og så har LED-pærerne en meget længere levetid end glødepærerne.

Selve LED-dioden (pæren) omsætter elektrisk energi til lys, og pæren bliver ikke nær så varm, som traditionelle glødepærer. LED-pærerne har en levetid på mellem 25.000 og 50.000 timer, hvor en almindelig glødepære er designet til højst at holde 2000 timer.

Du kan bruge LED alle steder

LED erstatningerne fås i et utal af varianter , så man kan i langt de fleste tilfælde skifte ud til LED-pærer uden problemer.

Når du tænder en lampe med en LED-pære, lyser den fuldt op med det samme, hvilket adskiller den fra almindelige pærer og lysstofrør.

LED-belysning bliver brugt i mange sammenhænge både i private boliger, offentlige bygninger og i industrien, ligesom LED bliver også brugt i mange kirker og menighedshuse. Det kan både fungere som hele vægge, der lyser op, til oplysning af alteret men også som spots, lamper til indbygning i loftet i for eksempel konfirmandstuen eller rigtigt placeret arbejdslys både ude og inde.

Kan dæmpes og tændes via føler

LED-lyset kan også dæmpes eller styres via en føler, så det tænder og slukker efter behov. Ligesom det gives i mange forskellige farvetemperaturer, så det både kan fremstå koldt og varmt efter ønske og formål.

Den første lysdiode blev produceret i 1962, men man skulle helt frem til 1980’erne før man kunne producere LED-lys, der var kraftigt nok til at bruge udendørs i sollys.

En tanke om “Sådan virker LED

1. […] Derfor sparer vi en masse energi, når vi skifter til LED-lys i stedet for traditionelt lys. Det er til gavn for både CO2-udslippet, og så kan det tydeligt aflæses på elregningen. Læs hele artiklen hos Grøn Kirke […]

Der er lukket for kommentarer.