Sankt Povls kirke er Grøn kirke

skt. Povls kirke

Sankt Povls kirke ligger på Sydsjælland i Korsør. Kirken tjekker 27 punkter af på tjeklisten.
Sankt Povls kirke fortæller de har arbejdet med grøn kirke tjeklisten siden årsskiftet mellem 2021 og 2022. De arbejder fortsat på at kunne tjekke flere punkter af på tjeklisten.

Kirken er i 2021 blevet 150år gammel og kan i 2022 blevet grøn kirke.
Kirken fortæller om deres proces til at blive grøn kirke har givet dem et indblik i at tænke grøn drift i det daglige og finde på ideer til at gøre deres hverdag og aktiviteter grønnere.

Sankt Povls kirke har et stort samarbejde med byen. Man kan læse fra menighedrådsmedlemmer og præsterne fortælle om kirkens åbne døre og sind for byen og fællesskabet med byen på deres hjemmeside. Kirken arrengere loppemarkeder for byen som en del af deres grønne intiativ, hvor pengende går til de fattigste lande og truet områder i verden. Der ud over har kirken fællesspisning, både via kødsovs aften og aftner som 'tanker, tro og tapas'.  Til disse måltider er kirken opmærksomme på at købe madvare der har mindst mulig klima og miljø påvirkning.
De afholder også gudstjenster årligt omhandlede miljøet, klimaet og retfærdighed. Kirken er bevidst om at bruge LED-lamper, genanvendelige batterier, sænke varmen og begrænse deres vand forbrug.

Læs mere om Sankt Povls kirke på deres hjemmeside her